دو جلسه‌ای که به توسعهٔ جهان اعتماد و اطمینان می‌بخشد

Print Friendly, PDF & Email

نشست اختتامیهٔ دومین نشست چهاردهمین کمیتهٔ ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین (CPPCC) در تالار بزرگ مردم در پکن، پایتخت چین، در روز ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار شد.

طی هفتهٔ گذشته، دو نشست در چین با تعدادی کلیدواژه، از جمله «نیروهای مولده با کیفیت جدید»، «توسعه با کیفیت بالا»، «تعمیق اصلاحات»، «گشایش با استانداردهای بالا» و «دیپلماسی یک کشور بزرگ با ویژگی‌های چینی»، برگزار شد که به‌طور گسترده در داخل و خارج از کشور مورد توجه و بحث قرار گرفته است. در زندگی سیاسی چین، این دو نشست سالانه یک لحظهٔ مهم به شمار می‌روند و در حالی که برای توسعهٔ همه‌جانبه تلاش می‌کنند، با فراهم کردن ثبات و اطمینان در راه بهبود اقتصاد جهانی و توسعۀ باز، نفوذ روز افزون خود را فراتر از چین نیز به نمایش می‌گذارند. 



دو نشست امسال در پس‌زمینهٔ یک محیط توسعهٔ داخلی و بین‌المللی متغیر و پیچیده برگزار شد. سال ۲۰۲۴ نه‌تنها سالی حساس برای دستیابی به اهداف «برنامهٔ پنج‌ساله چهاردهم» است، بلکه سالی کلیدی برای دستیابی به گذار به توسعهٔ اقتصاد با کیفیتی بالا است. 



با این حال، پیش بردن بیشتر اقتصاد به سمت بهبود و بازیافت با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است. در سطح بین‌المللی، تغییر محیط سیاسی ناشی از «سال انتخابات جهانی»، درگیری‌های منطقه‌ای و محلی ادامه‌دار، و همچنین امواج جهانی‌زدایی، «حیاط کوچک، حصار بلند»، و «جدا سازی‌ها»، برای بهبود اقتصاد جهانی و توسعهٔ باز چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که نمی‌توان آن را دست کم گرفت. در این لحظه، تعیین جهت و روشی که چین به‌عنوان یکی از موتورهای اصلی اقتصاد جهان در آن توسعه خواهد یافت، اهمیتی ویژه‌ دارد؛ به‌خصوص برای ما در داخل کشور، یک برنامهٔ کلی روشن، سیستماتیک، و دقیق، که توافق همهٔ طرف‌ها را در بر داشته باشد، بسیار مهم است.



از این حیث، دو جلسهٔ امسال در برهه‌ای حساس از یک سال حساس، این وظیفه را با موفقیت به انجام رساند. نکته‌ای که عموم مردم به آن اشاره کردند این است که روند کلی تلاش برای پیشرفت با حفظ ثبات، به‌وضوح در دو نشست امسال منعکس شد. با توجه به نامشخص بودن وضعیت اقتصادی و امنیتی جهان، پیام ناشی از این دو نشست، پایدار و مستمر است. از گزارش کار دولت گرفته تا اولویت‌های کاری و تفاسیر سیاست‌های وزارتخانه‌های مختلف، نه‌تنها از عزم و صراحت راهبردی کافی برخوردار است، بلکه آینده‌نگری برای هدایت توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی را نیز در بر دارد. هم طرح کلی توسعه با کیفیت بالا و هم نیروهای تولیدی با کیفیتی نوین، پس از بحث‌های مفصل و متمرکز در دو جلسهٔ امسال، واضح‌تر و جهت‌دارتر شده‌اند. اشتیاق و انتظارات همهٔ اقشار جامعه برای توسعهٔ بیشتر بسیار افزایش یافته است که بدون شک در حال حاضر ارزش بالایی دارد.



در دو جلسهٔ امسال موضوعاتی همچون سیستم‌های صنعتی مدرن، هوش مصنوعی، سیستم‌های انرژی جدید و دیگر روندهای نوینی که در مسیر توسعهٔ آینده، اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این دو نشست، همچنین نسبت به مسائل عمده‌ای که معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند اشتغال، آموزش، و مراقبت‌های بهداشتی، توجه زیادی نشان داده شد. تمرکز دو جلسه بر این موضوعات، و نیز پیشنهادات و توصیه‌های فعال معاونان و مشاوران سیاسی، درک کل جامعه را از ویژگی‌ها و قوانین مرحلهٔ جدید توسعه بیشتر کرده و شتاب مثبت همکاری مردم چین را به حداکثر رسانده است؛ انسان‌هایی که با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می‌کنند.



برای کسانی که روابط چین با جهان را از پنجرهٔ این دو جلسه مشاهده می‌کنند، مهم‌‌‌ترین نکتۀ حائز اهمیت دو نشست امسال احتمالاً تعهد تزلزل‌ناپذیر چین به توسعهٔ اقتصاد باز و اعتماد راسخ این کشور به توسعهٔ هماهنگ با جهان است. چین معافیت‌های ویزا را به شش کشور، از جمله سوئیس، گسترش خواهد داد، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تولید را به‌طور کامل لغو خواهد کرد، و اقداماتی را برای اطمینان از رفتار ملی* برای شرکت‌های دارای سرمایهٔ خارجی به‌مورد اجرا خواهد گذاشت…. علائم منتشر شده در این دو جلسه نشان‌دهندهٔ عزم چین برای باز شدن بیشتر به دنیای بیرون است. گشایش بیشتر و برقراری ارتباطات گسترده‌تر با جهان، به یک اجماع گسترده در جامعهٔ چین بدل شده است. 



دو نشست امسال در شرف پایان موفقیت‌آمیز هستند و موارد زیادی وجود دارد که از پنجرهٔ این دو جلسه قابل نگرش و ملاحظه هستند. برای دنیای کنونی مهمترین چیز این است که چین واقعی را از نگاه این دو جلسه درک کند. اگر کسی از عینک‌های رنگی استفاده نکند و تعصب نداشته باشد، آنگاه چینی که پیوسته در حال پیشروی است، چینی متحد و متمرکز، چینی رو به پیشرفت روزافزون، چینی با گام‌های محکم و مصمم برای توسعهٔ خود از طریق ادغام با جهان، با وضوح کامل قابل مشاهده است.

منبع: سرمقالهٔ گلوبال تایمز ـ ۱۱ مارس ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/202403/1308571.shtml
ـــــــــــــــــ


* استاندارد ملی رفتار شاید تنها مهم‌‌‌ترین استاندارد رفتاری باشد که در قراردادهای سرمایه‌گذاری بین‌المللی ذکر شده است. در عین حال، شاید سخت‌‌‌ترین استاندارد برای دستیابی به آن باشد، زیرا به مسائل حساس اقتصادی (و سیاسی) می‌پردازد. در واقع، هیچ کشوری تاکنون خود را در موقعیتی ندیده است که بدون صلاحیت، رفتار ملی اعطا کند، به‌ویژه در مورد ایجاد یک سرمایه گذاری. رفتار ملی را می‌توان به‌عنوان اصلی تعریف کرد که به موجب آن کشور میزبان رفتاری را با سرمایه گذاران خارجی اعمال می‌کند که حداقل به اندازه رفتاری است که در شرایط مشابه با سرمایه گذاران ملی قائل می‌شود. به این ترتیب استاندارد رفتار ملی به دنبال تضمین درجه‌ای از برابری رقابتی بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.(برگرفته از سایت تجارت و توسعۀ سازمان ملل متحد ـ مترجم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *