قطعنامۀ شورای امنیت برای اسرائیل و آمریکا لازم‌الاجرا است!

Print Friendly, PDF & Email

سرانجام روز دوشنبه ۶ فروردین، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامۀ آتش‌بس فوری در غزه را با ۱۴ رأی مثبت و یک رأی ممتنع از طرف ایالات متحدۀ آمریکا، به‌تصویب رساند. این نخستین بار در تاریخ تجاوزات نظامی رژیم اسرائیل به سرزمین فلسطینیان و قتل عام‌های مکرر مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها است که این نهاد پراهمیت بین‌المللی پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه اسرائیل را به‌تصویب نهایی می‌رساند. طبق این قطعنامه، رعایت آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی بی قید و شرط تمام گروگان‌ها، و تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه ضروری است. اما تاکنون رژیم صهیونیستی اسرائیل خود را موظف به رعایت آن ندانسته و حملات نظامی به مناطق غیرنظامی و اماکن مسکونی در نوار غزه را ادامه می‌دهد. این قطعنامه طبق موازین بین‌المللی لازم‌الاجرا است و نقض آن توسط اسرائیل گواه دیگری بر رفتار غیرقانونی و قلدرمآبانۀ صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی است.

اما صدور چنین قطعنامه‌ای، که مورد اقبال بشریت ترقیخواه قرار گرفته، خود بزرگ‌‌‌ترین دلیل در شکست سیاست‌های ضدبشری اسرائیل و انزوای آن در جهان است. هرچند آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد و از صدور قطعنامه برای برقراری آتش‌بس دائم در کرانۀ باختری ممانعت به‌عمل آورد، اما خودداری این دولت از وتوهای همیشگی قطعنامه‌ها در شش ماهی که از نسل‌کشی اسرائیل در غزه می‌گذرد، از سویی نشان‌دهندۀ تشدید اختلافات میان جناحی از هیأت حاکمۀ اسرائیل به سرکردگی بنیامین نتانیاهو با دولت جو بایدن، و از سوی دیگر نشانۀ مشکلات فزایندۀ آمریکا در پیشبرد سیاست‌های جنگ‌افروزانۀ دموکرات‌های آمریکا در دو جبهۀ متقارن اوکراین و غزه در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است.

نمایندهٔ ایالات متحده در سازمان ملل متحد، بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه از سوی شورای امنیت ادعا کرد که این قطعنامه لازم‌الاجرا نیست. این گفتهٔ او با اعتراض شدید نمایندگان کشورهای عربی، به ویژه دکتر ریاض منصور، نمایندهٔ فلسطین در سازمان ملل متحد، روبه‌رو شد. دکتر ریاض منصور، در یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت نمایندگان دیگر کشورهای عربی، که بلافاصه پس از ادعای نمایندهٔ ایالات متحده برگزار شد، اعلام کرد:

قطعنامهٔ شورای امنیت لازم‌الاجرا است. و اگر اسرائیل آن را اجرا نکند، آنگاه این وظیفهٔ شورای امنیت است که با استفاده از فصل هفتم [منشور سازمان ملل متحد] اقدام تنبیهی را برای وادار کردن اسرائیل به اجرای قطعنامه به‌عمل آورد. کار ما هنوز تمام نشده است…. ما فردا به شورای امنیت باز خواهیم گشت و کار تنظیم یک قطعنامه برای جلوگیری از اشغال غزه را آغاز خواهیم کرد….

هرچند قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون توسط دولت اسرائیل به‌رسمیت شناخته نشده و با ادامۀ حملات به مردم غیرنظامی و بی‌دفاع غزه عملاً نقض شده است، اما سندی است معتبر علیه جنایات دولت اسرائیل، و صدای بلندی است در محکوم شناختن نسل‌کشی مردم فلسطین توسط این دولت تبهکار. از همین رو این قطعنامه دارای اهمیتی تاریخی است.

استقبال از این قطعنامه توسط حماس، که با صدور یک بیانیه خواستار فشار بر اسرائیل جهت پایبندی به آن شده است، نشانۀ دیگری از اهمیت این قطعنامه در جهت دستیابی جبهۀ مقاومت به صلح و قطع نسل‌کشی در غزه است. دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، با آیت‌الله خامنه‌ای بلافاصله پس از صدور قطعنامۀ شورای امنیت، گمانه‌زنی پیرامون رایزنی‌های فیمابین جهت پیشبرد مقاومت در برابر حوادث احتمالی را تقویت می‌کند.

بی‌تردید این نخستین قطعنامۀ شورای امنیت علیه اسرائیل نه‌تنها به بسیج بیش از پیش افکار جهانی حول برقراری فوری آتش‌بس در غزه خواهد انجامید، بلکه به بیداری وجدان‌ها کمک خواهد نمود و گامی به سود جبهۀ مقاومت فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *