نکاتی پیرامون «بیانیهٔ شماره ۱» جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران

Print Friendly, PDF & Email

گروه «۱۰ مهر» حمایت کامل خود را از «بیانیهٔ شماره ۱» جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران اعلام می‌دارد و خود را در تلاش برای دستیابی به هدف‌های اعلام شده سهیم می‌داند. ما خوشحالیم که تعدادی از اعضا و هواداران گروه «۱۰ مهر» جزو امضاکنندگان اولیهٔ این «بیانیه» بوده‌اند.

آنچه این اقدام متهورانه را از نظر تاریخی ضرور ساخته است مجموعه‌ای از واقعیات عینی است که میهن ما امروز با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کند. از یک‌سو، امپریالیسم، به‌ویژه ایالات متحده، دولت صهیونیستی اسراییل، و عمّال داخلی و خارجی آن‌ها می‌کوشند با استفاده از تهدیدهای نظامی، تخریب‌های سایبری، و اقدامات تروریستی، امنیت داخلی میهن ما را بر هم بزنند و راه را برای از هم گسیختن شیرازهٔ کشور بگشایند و از این طریق بر سیاست مقاومتی مستقل جمهوری اسلامی ایران در عرصهٔ بین‌المللی نقطهٔ پایان بگذارند. و از سوی دیگر، برای نزدیک به چهار دهه سیاست‌های اقتصادی فاجعه‌بار نئولیبرالی ـــ که بیش از هرچیز از طریق سرکوب حزب تودهٔ ایران و دیگر نیروهای چپ هوادار انقلاب ممکن شد، و همچنین فشارهای غیرضرور فرهنگی و اجتماعی بر مردم، جان توده‌های میلیونی را به لب رسانده و آنها را از حضور در صحنهٔ سیاسی کشور دلسرد کرده است.

این دوری مردم از حضور در صحنهٔ سیاسی کشور امروز به یک حربهٔ سیاسی و تبلیغاتی در دست دشمنان مردم میهن ما برای تضعیف استقلال و حاکمیت ملی ایران بدل شده است، که نمونهٔ آشکار آن را می‌توان در تلاش گستردهٔ آنها برای دور کردن مردم از صحنهٔ انتخابات دورهٔ دوازدهم مجلس، و حتی تحریم انتخابات از سوی برخی جناح‌های سیاسی، مشاهده کرد.

این تلاش‌های دشمنان، مردم ما را بر سر دوراهی دشواری قرار داده است. از یک‌سو، شرکت در انتخابات می‌تواند به‌معنای تأیید نابسامانی‌های موجود تعبیر شود، و از سوی دیگر، همان‌طور که در «بیانیهٔ شماره ۱» جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران به‌درستی آمده است: «مشارکت کم‌رنگ ملّت در انتخابات پیام ضعف را به دشمن مخابره می‌کند و برای حفظ امنیت ملّی ایران خطرناک است.»

سؤال اینجاست که در چنین شرایطی، گزینهٔ درستی که به‌طور هم‌زمان حافظ منافع مردم و تضمین‌کنندهٔ حاکمیت ملی باشد کدام است؟

بی‌تردید می‌توان از روی خشم و ناامیدی تصمیم گرفت و از شرکت در انتخابات خودداری کرد. اما اگر به پیامدهای چنین برخوردی بیاندیشیم می‌بینیم که ‌این کار جز به‌خطر انداختن استقلال کشور و منافع ملی مردم، آن‌هم بدون این‌که هیچ نتیجهٔ مثبتی برای حل مشکلات و نابسامانی‌ها داشته باشد، پیامد دیگری ندارد. در نتیجه، می‌توان گفت که اگر هدف حل مشکلات موجود است، خودداری از شرکت در انتخابات نه‌تنها گامی به عقب است بلکه بدون هیچ دستاوردی، فقط به حربه‌ای تبلیغاتی در دست امپریالیسم برای افزایش فشار بر ایران در عرصهٔ بین‌المللی بدل خواهد شد.

بنابراین، تنها گزینهٔ مسؤولانه، شرکت در انتخابات و استفاده از آن برای تأثیرگذاری بر وضعیت موجود است. این به چه معناست؟ «بیانیهٔ شمارهٔ ۱» جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران راه را نشان داده است:

جمعی از هواداران اتحاد چپ ضدامپریالیست ایران اصول پیشنهادی خود را برای انتخابات مجلس پیش‌رو به شرح زیر اعلام می‌دارند. از هم‌وطنان عزیز می‌خواهیم که از اکنون تا روز انتخابات مواضعی را که نامزدهای انتخاباتی مطرح می‌کنند بررسی، و از هر نامزدی که از اصول پیشنهادی زیر پیروی می‌کند، جدا از وابستگی گروهی و جناحی او، حمایت نمایند.

و در پایان، «بیانیه» فهرستی از خواست‌های مردمی را که می‌توان بر اساس آن‌ها به نامزدهای انتخاباتی رأی داد، یا نداد، برشمرده‌ است.

در این رابطه، این سؤال مطرح می‌شود که اگر هیچ‌ نماینده‌ای که از این خواست‌ها پیروی کند پیدا نشود چه باید کرد؟ پاسخ ما این است: شرکت کنید، به‌دنبال چنین نامزدهایی بگردید، اما اگر چنین نامزدهایی را پیدا نکردید، می‌توانید رأی سفید بدهید. و توجه داشته باشید که پیام رأی سفید با پیام عدم شرکت یکسان نیست: اولی پیام عدم رضایت از وضعیت موجود است، ولی دومی پیامی به دشمنان است که توطئه‌هایشان موفق بوده است. و ما تردید نداریم که هیچ میهن‌دوستی نمی‌تواند، و نمی‌خواهد، در شرایط دشوار کنونی، یک‌چنین پیامی را به دشمنان مردم ایران مخابره کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *