۲۹ میلیون روس زیر خط فقر هستند

Print Friendly, PDF & Email

ترجمه از: ک. رادین ـــ

«روستات» (خدمات آمار دولتی فدرال روسیه) داده‌هایی را در مورد میزان درآمدهای زیر خط فقر در سه ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ را ارائه کرد. این خط فقر به ۱۴۰۲۶ روبل رسید و پایین‌تر از آن را ۶/۱۹ میلیون نفر (۵/۱۳ درصد از ساکنان فدراسیون روسیه) دریافت کردند. این ۸/۰ درصد کمتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است. برای کل سال گذشته، ۳/۱۴ میلیون روس درآمدهایی پایین از سطح معیشت داشتند و نرخ فقر در کشور را «روستات» ۸/۹ درصد (پس از تجدید نظر در برآوردی، که در ماه مارس ۵/۱۰ درصد بود) برآورد کرد. تفاوت داده‌ها طی یک سال و سه ماهه اول قابل درک است: مردم حقوق و پاداش دسامبر خود را در ماه دسامبر دریافت می‌کنند و حقوق‌های بعدی را فقط در ماه فوریه و مارس دریافت می‌کنند.

به مهمترین نکته‌ای که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند اشاره می‌کنیم:

متدولوژی رسمی ارزیابی فقر شمار واقعی کسانی را که واقعاً زیر خط فقر زندگی می‌کنند بازتاب نمی‌دهد، زیرا «روستات» آن‌ها را نه با هزینه (مصرف واقعی)، بلکه با درآمد زیر خط فقر محاسبه می‌کند. تناقض در آن است که حداقل این سبد آن چیزی است که باید دقیقاً مصرف شود تا زنده ماند، یعنی، از نظر معنی به هزینه‌ها نزدیک‌تر است نه به درآمد. همهٔ درآمدها به‌مصرف نمی‌رسند، زیرا مالیات، دیگر پرداخت‌های اجباری، و بازپرداخت بدهی‌ها از آن کسر می‌شود و مبلغ کوچکی هم برای پس انداز است. اما هزینه‌های زیر خط فقر از آغاز سال ۲۰۲۳ هم‌اکنون نزدیک به ۲۹ میلیون نفر، یا ۲۰ درصد از روس‌ها، ثبت شده است. طبق محاسبات «Ravenstvo»، اینها کسانی هستند که کمتر از ۱۳۵۴۵ روبل برای غذا و دیگر کالاها و خدمات هزینه کرده‌اند.

بر اساس برآورد متدولوژی سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی، فقرا کسانی هستند که کمتر از ۵۰ درصد درآمد متوسط ​​را دریافت می‌کنند. در سال‌های اخیر، فقر به‌لحاظ هزینه‌ها کاهش یافته است، و روس‌ها شروع به صرفه‌جویی و پس‌انداز بیشتر کرده‌اند (۳/۷ درصد به جای۳/۴ درصد). از این رو، سطح فقر روس‌ها به‌لحاظ هزینه تقریباً در همان سطح باقی مانده است. در روسیه، فقر از دیدگاه هزینه‌ها تقریبا دو برابر فقر بر اساس درآمدها است. نُرم و میزان زمانی است که سطح فقر از نظر درآمد و هزینه تقریباً یکسان باشد (برای نمونه ـ بریتانیا).

اگر نحوهٔ محاسبهٔ خط فقر در فدراسیون روسیه در نظر گرفته شود، ارزیابی رسمی «روستات» چنان‌که باید به نظر نمی‌رسد. خط فقر به‌عنوان حداقل سبد مصرفی برای سه ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۰ با اصلاح و تعدیل تورم در نظر گرفته شده است. این سبد به‌صورت زیر محاسبه شده است: حداقل مجموعهٔ محصولات را گرفته و در ۲ ضرب کرده‌اند، گویا برای مصرف دیگر کالاها و خدمات مبلغی به‌اندازهٔ پول غذا کافی خواهد بود. اما چنین ساختار مصرفی نه‌تنها عادی نیست بلکه بحرانی است، و مشخصه‌ای برای افراد بسیار محروم است، یعنی حداقل فیزیولوژیک و خط فقر را بازتاب می‌دهد. «درآمد پایین‌تر از حداقل هزینهٔ زندگی فقر کلاسیک است، نه فقر. «میخائیل دلیاگین»، اقتصاددان مشهور، تأکید می‌کند که تفاوت بنیادی در آن است که یک فرد به‌تنهایی نمی تواند از وضعیت فقر بیرون بیاید.

اگر فقر را بر اساس هزینهٔ مصرف مواد غذایی در نظر بگیریم، آنگاه خط فقر کمتر از ۶۷۷۲ روبل خواهد بود. (بخش غذایی از سبد حداقل)، ۳۴ میلیون (۲۳/۴ درصد) روس‌ غذا مصرف کرده‌اند. هنگام محاسبهٔ فقر در کشورهای اروپایی، از جمله کشورهای بالتیک و کشورهای سابق بلوک سوسیالیستی، سبد مواد غذایی را نه در ۲، بلکه در ۳ ضرب می‌کنند. بر اساس چنین ساختاری، آستانهٔ فقر برای فدراسیون روسیه ۲۰۳۱۷ روبل است و ۶۵ میلیون (۴۵ درصد) روس کمتر از آن مصرف می‌کنند.

منبع: «ساویتسکایا راسیا»
https://sovross.ru/۲۰۲۳/۰۶/۰۹/۲۹ ـ mln ـ rossiyan ـ za ـ chertoj ـ bednosti/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *