مقاومت فلسطین در «روز زمین»: آزادی تنها از طریق مقاومت به‌دست می‌آید

Print Friendly, PDF & Email

چندین جناح مقاومت فلسطین در «روز زمین» بیانیه‌هایی را برای بزرگداشت رویداد امسال، که مصادف با عملیات سیل الاقصی است، منتشر کردند.

جنبش مقاومت اسلامی ـ حماس تأکید کرد که عملیات سیل الاقصی امتداد مبارزات مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع، آزادی سرزمین خود، و بازگشت به میهن خود است.

حماس این اظهارات را در بیانیه‌ای در روز زمین فلسطین، که در ۳۰ مارس گرامیداشت می‌شود، منتشر کرد. این جنبش یک مقالهٔ پنج ماده‌ای منتشر کرد که چشم‌انداز خود را برای آیندهٔ آرمان فلسطین در این روز شرح می‌دهد.

نخست، حماس تأکید کرد که سرزمین تاریخی فلسطین با پایتخت آن قدس و مسجد مقدس الاقصی عامل اصلی مبارزه با «دشمن صهیونیستی» است و تنها راه آزادی فلسطین از طریق تحکیم اقدامات است. مقاومت همه‌جانبه و تحکیم وحدت ملی.

دوم، حماس قول داد که به شهدای فلسطینی وفادار بماند و افزود که «هرچقدر هم که قربانی شود، یک وجب از سرزمین و اماکن مقدس فلسطین را رها نمی‌کند».

سوم، جنبش مقاومت و مبارزان آن، از مردم فلسطین در کرانهٔ باختری، نمازگزاران قدس و مسجد الاقصی، فلسطینیان در اراضی اشغالی ۱۹۴۸، و فلسطینی‌هایی را که به اردوگاه‌های آوارگان و کشورهای مختلف جهان رانده شده‌اند، تمجید کرد، و از آنها خواست که اقدامات خود را در حمایت از غزه گسترش دهند.

چهارم، جنبش مقاومت، ضمن اشاره به ماهیت عربی، اسلامی، و جهانی این مبارزه، تأکید کرد که مبارزه برای ارتقا و دستیابی به حقوق فلسطینیان صرفاً یک موضوع فلسطینی نیست، و از همهٔ آزادگان جهان خواست که به مسؤولیت‌های خود در اسرع وقت عمل کنند.

پنجم، حماس از همهٔ مردم جهان، به‌ویژه اعراب و مسلمانان، خواست تا اقدامات خود را در حمایت از مردم فلسطین در نوار غزه تشدید کنند، جنایات اشغالگر اسرائیل را افشا نمایند، و جنگ نسل‌کشی را به هر وسیلهٔ ممکن متوقف سازند.

«روز زمین» فلسطین از سال ۱۹۷۶، که نیروهای اسرائیلی هزاران دونم از زمین‌های خصوصی یا مشترک را در الجلیل در اراضی اشغالی فلسطین ۱۹۴۸ تصرف کردند، توسط فلسطینی‌ها در ۳۰ مارس هر سال گرامی داشته می‌شود. این رویداد منجر به آغاز اعتصاب عمومی و راهپیمایی‌های مردمی از الجلیل‌النقاب و درگیری‌هایی شد که به شهادت شش فلسطینی منجر شد و صدها نفر مجروح یا بازداشت شدند.

جبههٔ خلق برای آزادی فلسطین: اعتراضات در عادی‌سازی کشورهای عربی یک چراغ امید است

جبههٔ خلق برای آزادی فلسطین (PFLP) در تأیید فراخوان حماس برای بسیج و تأیید حق مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از اهمیت روز زمین به‌عنوان رویدادی وحدت‌بخش برای مردم فلسطین استقبال کرد.

جبهه از مردم فلسطین در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، که اقدامات آنها به تعیین «روز زمین» انجامید، خواست تا با سیاست‌های نژادپرستانهٔ دولت اسرائیل مقابله کنند: «آنچه به‌زور گرفته شده است فقط با زور قابل بازیابی است و نه با [توافق‌های سیاسی] که منجر به یک فاجعه واقعی برای مردم ما شد.

این جبهه همچنین از نقش ایالات متحده در حمایت از جنگ نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، و همچنین بسیج دولت بایدن برای مداخله در امور داخلی فلسطینی‌ها، انتقاد کرد و تأکید نمود که تنها مردم فلسطین حق دارند در مورد آیندهٔ نظام حکومتی خود تصمیم بگیرند.

در خاتمه، جبههٔ خلق برای آزادی فلسطین به اعتراضات گسترده در چندین کشور عربی، به‌ویژه کشورهایی که روابط با «اسرائیل» را عادی کرده‌اند، اشاره کرد و گفت که این تحولات «چشمهٔ امید» برای جبهه و ملت عرب است.

جبههٔ دموکراتیک برای آزادی فلسطین (DFLP) نیز به‌نوبهٔ خود بر ضرورت وحدت در صحنهٔ سیاسی فلسطین تأکید کرد و از بازیگران سیاسی خواست تا از نتایج نشست‌های سطح بالا در مسکو حمایت کنند و برای برگزاری مذاکرات و نشست‌های ملی بیشتر تلاش نمایند.

منبع: اورینوکو تریبیون، ۱ آوریل ۲۰۲۴

Palestinian Resistance on Land Day: Liberation Can Only Be Achieved via Resistance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *